Polski rząd liczy na kontynuację elektryfikacji linii łączącej polsko-niemiecką granicę z Dreznem. Jeśli doszłaby ona do skutku, uruchomione mogłyby zostać pociągi dalekobieżne m. in. z Wrocławia do Lipska. Na razie realne wydaje się wydłużenie kursów kończących bieg w Zgorzelcu do Goerlitz.
W kwietniu Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity zapowiedziały uruchomienie
nowych połączeń międzynarodowych do Lipska. Mają one wykorzystywać linię wybiegającą z Węglińca przez Bielawę Zachodnią do niemieckiej Horki. W tym roku PKP Intercity nie przekroczy zaś granicy na sąsiednim przejściu Zgorzelec – Goerlitz, które jest wykorzystywane tylko w ruchu regionalnym.
Najpierw wydłużenie istniejącego połączenia za granicę
Pod koniec 2026 r. ma się zakończyć elektryfikacja granicznego odcinka od mostu na Nysie Łużyckiej do stacji Goerlitz. Znacznie ułatwi to uruchamianie bezpośrednich połączeń międzynarodowych. W maju Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego potwierdził, że
skieruje tam wówczas pociągi elektryczne m. in. z Wrocławia.
Czy graniczną rzekę przekroczą także pociągi dalekobieżne? – W przypadku zrealizowania elektryfikacji strona polska jest zainteresowana wydłużeniem relacji do Goerlitz. Jest to jednak zależne od szeregu czynników eksploatacyjnych takich jak dostępność i obiegi taboru – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Aktualnie w Zgorzelcu kończy bieg jedna para kursów PKP Intercity – IC „Łużyce” z Warszawy. Jeśli na drodze do wprowadzenia zmian nie stanęłyby wymienione przez przedstawicielkę resortu czynniki, polska stolica uzyskałaby zatem najprawdopodobniej bezpośrednie połączenie z Goerlitz. Mogłoby to stać się w grudniu 2026 r., gdy Koleje Niemieckie planują zakończyć trwającą inwestycję. – Strona niemiecka deklaruje również, że będzie możliwe zabezpieczenie środków na elektryfikację odcinka z Goerlitz do Cottbus, co usprawniłoby skomunikowanie pociągów dalej do Berlina – usłyszeliśmy w MI.
Na razie trudno wskazać jakiekolwiek terminy
Na razie prace są na wczesnym etapie koncepcyjnym i trudno mówić o konkretnym terminie realizacji robót budowlanych. Polskie MI liczy natomiast, że w przyszłości zelektryfikowane zostaną kolejne odcinki. – Strona polska wyraża zainteresowanie rozwojem połączeń kolejowych w kierunku Lipska przez Drezno. Realizacja takich planów wymagałaby elektryfikacji linii kolejowej Drezno – Goerlitz – stwierdza rzeczniczka resortu.
– Na chwilę obecną brak jest deklaracji strony niemieckiej w tej sprawie. Projekt nie został objęty finansowaniem w ramach [niemieckiej] ustawy INVKG ani nie figuruje na liście planowanych inwestycji – zastrzega Anna Szumańska. Dodaje, że jest za wcześnie, by mówić o kształcie konkretnych połączeń, ale oferta na granicy polsko-niemieckiej ma charakter rozwojowy.